10. Deepavali Special-Ganga Snanamum Kaveri Snanamum-Cauvery Thula Kattam (Gems from Deivathin Kural)


cauvery-snanam
Jaya Jaya Sankara Hara Hara Sankara –  Sri Periyava says doing Thula Cauvery Snanam in Mayuram (Mayiladuthruai) is very auspicious in this Aipassi month (Oct 17 – Nov 15) where river Cauvery contains 66 crore Punniya Theerthams. Anyone planned their Subha Yatra yet???

Many Jaya Jaya Sankara to our sathsang seva volunteer Shri Sridhar Thiagarajan for the translation. Ram Ram.

காவேரி துலா கட்டம்

காவேரி முழுவதிலும் இப்படி துலா மாஸத்தில் ஸகல தீர்த்த ஸாந்நித்யம் இருப்பதாகச் சொன்னாலும், இப்படிச் சொல்வதும் ஜெனரலாக இருப்பதால், இதிலும் ஸ்பெஷலாக ஒன்று வேண்டும் போலிருக்குமே, அதனால் – மாயவரத்தில் (மயிலாடுதுறையில்) மட்டும் துலா ஸ்நானம் அதி விசேஷமாகச் சொல்லப்படுகிறது. மாயூரம் என்பது அதன் சரியான பெயர். மயில் என்று அர்த்தம். மயிலாப்பூரில் எப்படி கல்பகாம்பாள் மயிலாகிப் பரமேச்வரனைப் பூஜித்தவளோ அப்படியே அபயாம்பாள் மயிலாக ஈச்வராராதனை செய்ததால் மாயூரம், கெளரீ மாயூரம் என்று அந்த க்ஷேத்திரத்துக்குப் பேர் ஏற்பட்டது.

அங்கே காவேரிப் படித்துறை ஒன்றை ‘லாகடம்’ என்பார்கள். ‘துலா கட்டம்’ என்பதுதான் இப்படி முதலெழுத்தை உதிர்த்து லாகடமாகியிருக்கிறது! ஜனங்களில் பல பேர் சில வார்த்தைகளின் முதல் எழுத்தையோ, உள்ளே வருகிற எழுத்தையோ ‘சாப்பிட்டு’ விடுவார்கள்! ‘தொள்ளாயிரம்’ என்பதை ‘த்ளாயிரம்’ என்பார்கள். ‘மாயவரம்’ என்பதை ‘மாயரம்’ என்றுதான் சொல்வார்கள். ‘வியாபாரம்’ என்பதை ‘யாபாரம்’ என்பார்கள். தொள்ளாயிரம் த்ளாயிரம் ஆகிற மாதிரி, ‘துலா’ கட்டம் ‘த்லா’ கட்டமாகி, லாகட்டமாகி, ‘மூட்டை’யில் ‘ட்’ போய் ‘மூடை’ என்கிறது போல ‘லாகட’மாகியிருக்கிறது!

இந்தத் துலா கட்டத்தில் ஐப்பசி மாஸம் பூராவும் ஸ்நான விசேஷத்துக்காக ஜனங்கள் சேருவார்கள். அங்கேதான் கிருஷ்ணரை வீரஹத்தி நிவ்ருத்திக்காக ஈச்வரன் ஸ்நானம் பண்ணச் சொன்னார். சொன்னதோடில்லாமல் தாமும் கூட வந்தார்.

யமுனாதீர விஹாரி தீபாவளியன்று நம் எல்லோருக்கும் கங்கா ஸ்நானம் கிடைக்கும்படியாக அநுக்ரஹம் செய்துவிட்டுத் தாம் காவேரிக்கு வந்து துலா ஸ்நானம் பண்ணினார்.

உடனே அவருக்கு வீரஹத்தி தோஷம் போய்விட்டது. அதற்கு visible proof-ஆக (பிரத்யக்ஷ நிரூபணமாக) ஹத்தி தோஷத்தால் மங்கியிருந்த அவருடைய தேஹ காந்தி இப்போது முன் மாதிரியே பளீரென்று ஜ்வலிக்கிற நல்ல நீலமாக மாறிற்று.

ஸகல தேவதைகளும் இந்த ஆச்சரியத்தைப் பார்த்து, ஈச்வரன், பெருமாள் இரண்டு பேரையும் ஒன்றாகத் தரிசிக்கிற பாக்யத்தைப் பெற்று, தாங்களும் காவேரி ஸ்நானம் செய்தார்கள்.

பூமாதேவி இந்த ஸந்தர்ப்பத்தில்தான் நரகாஸுரன் ஞாபகமாக கங்கா ஸ்நானம் முதலான வரங்களைக் கேட்டதாகக் காவேரி புராணத்தில் இருக்கிறது.
______________________________________________________________________________________________

Cauvery Thula Kattam

Though it is said that the river Cauvery has the sanctity of all the holy waters in its entirety, it still sounds very general and prosaic and seems there should be something specifically special and hence – in Mayavaram, a holy dip in the river in the month of Thula is considered very special.  Its proper name is Mayuram.  It means Peacock.  Just as Karpagambal took the form of Peacock in Mylapore and prayed to Parameswara, similarly Abayaambal prayed to Easwaran in the form of a peacock and hence this holy place is called Mayuram or Gowri Mayuram.

There, one set of steps leading to the kaveri is called “Laakatam”.  This is an acronym formed from the letters of the Tamizh word “Thula Kattam”! People generally ignore or consume some of the alphabets in the words either in the beginning or from the middle like this!  “Thollaayiram” is colloquialised as “Thlaayiram”.  “Mayavaram” is also pronounced as “Mayaram”.  “Vyaabaaram” is pronounced as “Yaabaaram”.  Just as “Thollaayiram” ended up as “Thlaayiram”, “Thula Kattam” came down to “Thla Kattam” and ended up as “Laakatam” similar to “Moottai” becoming “Moodai” ignoring the “it” sound in it!

People congregate in this Thula Kattam in the Tamizh month of Aippasi for a holy dip in the river.  This is where Krishna was told to take a holy dip by Eswara to be absolved of the Veera hathi dosham.  Not limiting to just saying, he also accompanied him.

The Lord who lived in the banks of the Yamuna, blessed us all with Ganga Snanam on the day of Deepavali and performed the Thula Snaanam in the Kaveri.

Immediately he was rid of the Veera hathi Dhosham.  As a visible proof, immediately his glow and aura (beautiful blue color) which was hitherto dulled because of the dhosham regained its original glory.

All the Devatas who were blessed to see this and were also fortunate to have darshan of Easwara and Perumal together, also had the holy dip in the Cauvery.

Cauvery Purana states that it is at this juncture, Bhooma Devi got the boon for Ganga Snanam in memory of Narakasuran.



Categories: Deivathin Kural

Tags:

What do you think?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: